7 tips voor een onderscheidende bedrijfscultuur

Een bedrijfscultuur bouw je niet zomaar, dat kost jaren. Toch is het een essentieel onderdeel van een succesvol bedrijf. Met mensen maak je het verschil. Enthousiaste en betrokken medewerkers zijn daarom essentieel voor een onderneming. Hoe krijg je dat voor elkaar? 7 tips om morgen in praktijk te brengen!

  1. Wat is je “why”?
    De duidelijke stip op de horizon. Wat wil je als organisatie bereiken en vooral ook waarom? Een heldere drijfveer die inspireert, schept duidelijkheid en verbindt. De “Why” is de schakel tussen bedrijfscultuur en strategie. Bekijk ook eens de TED-talk van Simon Sinek ter inspiratie.
  2. Ontdek je kernwaarden
    Naast het vaststellen van je ‘waarom’ is het benoemen van je kernwaarden belangrijk. Ze geven namelijk houvast aan je medewerkers en klanten. Ze vormen de constante van je bedrijf en veranderen niet als de markt of het product verandert. Duidelijke kernwaarden stralen kracht en vertrouwen uit. Ze vormen een goede basis voor het zaken doen. Het is niet zo moeilijk om er een aantal te roepen, maar zitten ze in je genen? Blijven ze dichtbij jezelf? Ben je innovatief, transparant, milieubewust, toegankelijk en betrouwbaar? Waar blijkt dat dan uit? Je kernwaarden ontdekken doe je bij voorkeur samen met je team. Een eenvoudig hulpmiddel daarbij is het Waarden- en Normenspel.
  3. Begin bij jezelf en geef het goede voorbeeld
    Een enorme open deur, maar wel heel belangrijk! Ook als directielid ben je op tijd voor een afspraak en zet je gewoon je eigen kopje in de vaatwasser.
  4. Vertrouwen is een van de belangrijkste elementen in een bedrijfscultuur. Hoe is bij jou de balans tussen vertrouwen en controle? Kijk je al op de klok als een medewerker om vijf voor vijf zijn spullen inpakt? Of stuur je op resultaat en geef je vrijheid, ook in bijvoorbeeld het thuiswerken?
  5. Betrek je medewerkers in de keuzes die je maakt en sta open voor ideeën. En vooral: doe er wat mee. Dan zijn ze loyaal en enthousiast en dat straalt weer af op de contacten met de (potentiële) klant.
  6. Creëer een wij-gevoel door een open communicatie. Benadruk dat elke medewerker zijn of haar steentje bijdraagt aan het resultaat en toon dat door regelmatig complimentjes te geven. Maar vermijd ook de kritische gesprekken niet.
  7. Formuleer niet te veel regels.
    Natuurlijk moet duidelijk zijn wat er van iedereen wordt verwacht. Maar een regelcultuur kan ook leiden tot het ontlopen van verantwoordelijkheden, het verschuilen achter de regels en het beperken van de creativiteit. Door het formuleren van brede werkafspraken stimuleer je het eigen initiatief.

Een cultuur bouwen is een kwestie van lange adem. Geef de moed niet te snel op en zie het als een strategie voor de langere termijn. Bepaal waar je over een paar jaar wilt staan en werk daar rustig naartoe. Op basis van je bedrijfscultuur kan je je zeker onderscheiden. Ook dat is marketing!

Deze blog is, enigszins aangepast, overgenomen uit mijn boek “Alles is Marketing. Inspiratie voor ondernemers”.

koppelaar
truus@koppelaaradvies.nl
Geen reactie's

Geef een reactie