Bloggen moeilijk? Niet met deze tips!

Bloggen moeilijk? Niet met deze tips!

In mijn vorige blog schreef ik over het krijgen van klanten of liever gezegd: Hoe klanten jouw bedrijf vinden. Belangrijk daarbij is dat je vindbaar bent op internet. Dat jouw website wordt gevonden als bezoekers op zoek zijn naar het antwoord op hun vraag of probleem. Om bezoekers naar je website te krijgen, moet je je website levendig houden. En dat betekent nieuwe, relevante content. Het plaatsen van blogs bijvoorbeeld.

Wat is een goede blog?

Je kunt pas beoordelen of een blog goed is, als je van tevoren nagedacht hebt over de doelstelling. Dat kunnen er vele zijn:

  • Laten zien dat je verstand hebt van de materie (thought leadership).
  • (Potentiële) klanten helpen.
  • Meer bezoekers op je website.
  • Interactie op je website of social media.
  • Inschrijvingen voor je nieuwsbrief, workshop of evenement.
  • Verkoop van je product of dienst.

Zorg wel dat je het resultaat ook echt kunt meten! Gebruik Google Analytics voor het vaststellen van de 0-meting en van de bron van de aanmelding voor de nieuwsbrief. Monitor je activiteiten op social media en reageer meteen.

Kwaliteit belangrijker dan frequentie

Natuurlijk is de ene doelstelling sneller te behalen dan de andere. Een ding is zeker: je moet geduld hebben. Zeker met de laatste twee doelstellingen die ik noemde. Regelmaat is belangrijk. Je moet een relatie opbouwen met je lezers. Ze moeten uitkijken naar je volgende blog, omdat ze er iets mee kunnen. Zorg dus voor relevantie inhoud!

De juiste frequentie? Daar is al veel onderzoek naar gedaan. De meeste onderzoekers zeggen wekelijks en natuurlijk krijg je dan meer bezoekers op je website. Maar je moet het ook leuk blijven vinden. Als je iets leuk vindt, is de kwaliteit ook beter. Een lagere frequentie is ook prima, als het maar regelmatig is. Kwaliteit is belangrijker dan frequentie.

Hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn blog?

Dit is altijd de eerste vraag die klanten mij stellen als ik voorstel te gaan bloggen. Ze zien als een berg op tegen de druk om regelmatig iets kwalitatiefs te publiceren. En: is de tijd die je erin steekt wel te verantwoorden? (Het gaat wat ver, maar de Amerikaanse spreker Jay Barr maakte een ROI-berekening voor het schrijven van blogs. Leuk om even door te klikken).
Als je weet hoe je klanten denken en waar ze wakker van liggen, is er gemakkelijk een lijst van onderwerpen te bedenken. Ik geef je vier tips:

  • Maak een lijst van vragen die je klanten je regelmatig stellen. Beantwoord elke vraag in een apart blog.
  • Geef commentaar op actuele gebeurtenissen die relevant zijn voor je bedrijf en dus ook voor je (potentiële) klanten.
  • Je hebt vast al heel veel content: brochures, leaflets, website, presentaties, webinars, video’s, jaarverslagen etc. Kijk er eens met andere ogen naar en gebruik het als inhoud voor je blog.
  • Lees blogs van je concurrenten en laat je inspireren! Natuurlijk niet copy-pasten, maar wel een bronvermelding of link opnemen.

“GEEN TIJD?
LAAT JE BLOG DOOR IEMAND ANDERS SCHRIJVEN!”

Je hoeft niet altijd zelf te schrijven!

Niet iedereen heeft de gave om duidelijke en aantrekkelijke teksten te schrijven. Er is niks mis mee om iemand te vragen een blog voor jou te schrijven. In een half uur leg je telefonisch uit wat de inhoud en het doel is en een ervaren tekstschrijver maakt er in 2 uurtjes een mooie blog van. Bovendien scheelt het jou tijd. Tijd die je als ondernemer altijd te kort hebt.

Een gastblog is ook een goed alternatief. Vraag af en toe een klant, een leverancier, een branchegenoot of een medewerker een blog te schrijven onder zijn eigen naam. Natuurlijk wel over een onderwerp dat relevant is voor je klant. Je hebt er meteen bereik bij, want de gastblogger zal het delen in zijn eigen netwerk. Bovendien kan het de objectiviteit van je blog vergroten.

Een blog, en dan?

Nu je je blog hebt geschreven en op je website hebt geplaatst, ben je nog niet klaar. Want ondanks dat Google z’n werk wel doet, kan je nog niet achteroverleunen. Je moet de wereld laten weten dat je blog er is. Hoe je dat doet, vertel ik in de volgende blog.

En, oh ja: de doelstelling van mijn blog is dat lezers mijn boek gaan kopen of er een presentatie over willen horen. Ondernemers zoals jij krijgen dan nog meer tips en trucs over het vermarkten van je product of dienst!

 

Credits afbeelding: Liekcrossmedia.nl

koppelaar
truus@koppelaaradvies.nl
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.