Marketing = helpen met kopen

Regelmatig mocht ik een toelichting geven op de marketingaanpak van AFAS, waar ik ruim 19 jaar directeur Marketing & Communicatie mocht zijn. Die is voor mij logisch, maar het blijkt voor veel bedrijven verfrissend en zelfs verrassend. Het gaat erom dat we graag bedrijven helpen, verhalen vertellen en mensen verbinden. Helpen met kopen, het klinkt raar, maar het werkt wel!

Niet alleen na afloop krijg ik veel vragen, maar ook via de e-mail: “Of de marketingmanager met zijn directeur mag langskomen, om eens te praten over hoe zij op een andere manier marketing zouden kunnen doen”.

Veranderen is van levensbelang

Wil je de markt inderdaad anders gaan benaderen, omdat je merkt dat de “oude” methoden niet meer werken of omdat de marketinginspanningen te weinig rendement opleveren? Dan moeten er wel een paar hobbels worden genomen. Vaak blijft het daar dan bij, want de stap naar “actie” is lastig. Excuses vliegen je om de oren. Het onderstaande filmpje vergroot dat gedrag uit:

Stappenplan

Toch moet je doorpakken, als je succesvol wilt zijn of blijven! Een eenvoudig stappenplannetje kan misschien helpen:

  1. Denk vanuit de klant. Weet waar hij wakker van ligt in elke fase van het koopproces.
  2. Kies daaruit een thema dat bij je organisatie past.
  3. Maak een contentmap waarin je voor elke fase van het koopproces antwoord geeft op een vraag voortvloeiend uit het thema. Daarmee help je je potentiële klant verder.
  4. Maak een planning voor het maken van diverse content, eventueel samen met externen.
  5. Stel je campagne op met bovenstaande ingrediënten en maak keuzes welke (social) media je wanneer inzet om de content te promoten.
  6. Meet wat er gebeurt en stel eventueel bij. Dit kan heel goed met een Marketing Automation Systeem. Kies de tools die bij je passen, is mijn advies. Er is keus genoeg en niets is heiligmakend. Gewoon beginnen.

Verandering, jouw markt vraagt erom

De wereld verandert razendsnel. Jij moet mee-veranderen! Je kunt in je eigen tempo stappen maken naar marketing die aansluit op de wensen en behoeften van de markt. Dan creëer je al in de beginfases van het koopproces merkvoorkeur en bind je nieuwe contacten aan je die uiteindelijk leiden tot leads en afspraken voor de salesafdeling. En ja, door een goede samenwerking met sales wordt de kwaliteit van de afspraken steeds beter en kan het salesproces verkort worden.

 

koppelaar
truus@koppelaaradvies.nl
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.